Reklama

ОЛЕКСАНДР СОЛЖЕНІЦИН

11 КЛАС

 

ОЛЕКСАНДР СОЛЖЕНІЦИН

 

МАТРЬОНИН ДВІР

 

Улітку 1956 року оповідач повертався з гарячої пустелі в Росію. Він зійшов з потягу на 184 кілометрі від Москви — з мрією влаштуватися вчителем у якомусь селищі. Ще рік тому він міг сподіватися лише на боту вантажником (після таборів про гіденьке місце годі було мріяти). Але тепер щось почало зсовуватися у кращий бік.

Оповідач оселяється у селищі Тальново, в Матрьони Василівни Григор’євої, або просто Матрьони — самотньої жінки років шістдесяти. Самотність її скрашували квіти, розставлені по всіх ослінчиках.

Матрьона прокидалась о четвертій — п’ятій годині ранку і починала поратися по господарству. Розпалювала піч, носила воду, доїла козу, готувала сніданок. Сніданок варився у трьох окремих чугунках: для оповідача, для хазяйки та для кози. Сніданок був не дуже різноманітним: картовь та суп картонний. Оповідачеві дуже цікаво було слухати місцевий говір. Тож він із задоволенням розмовляв з Матрьоною. У супі нерідко траплялося щось неїстівне (волосся, шкірка картоплі тощо), але він не скаржився, бо це не було головним у житті. Та хазяйка сама попереджала: «Не разумємши, не варимши — как утрафиш?» Після сніданку вона питала, що приготувати к ужоткому (ужину), хоча гість і так знав, що буде те ж саме, що і вранці. Втім, життя навчило його знаходити сенс буття не лише в їжі.

Окрім порання по господарству, в Матрьони кожного денька знаходились якісь справи. До неї звертались по допомогу з колгоспу чи просто родичі. І вона ніесли не відмовляла. Іноді ввечері хазяйка розповіотдала, хоча і не дуже багато, про свою долю, яка водночас зачарувала та приголомшила оповідача.

Чоловіка Матрьона втратила ще на початку війни (точніше, він зник безвісти). Втім, вона не дуже його кохала. Жінка сподівалась вийти заміж за його старшого брата, Фаддея, але той пішов на фронт і пропав. Родичі умовили Матрьону піти за Єфима. Через деякий час Фаддей повернувся. Він не зарубав Матрьону з Єфимом лише тому, що останній був йому братом. А жінку він кохав — навіть дружину знайшов на таке ж ім’я. Дітей в Матрьони не було (усі помирали не проживши й трьох місяців) — і в селі вирішили, що жінка «порчена». У Фаддея ж народилось шість дітей. Тож одну з дочок, Кіру, Матрьона узяла до для себя і виховувала, аж доки та не вийшла заміж та не поїхала.

Матрьона була справжньою російською жінкою, яка була надіелена величезною внутрішньою силою. Жінка могла зупинити жеребца, якого не могли зупинити чоловіки. Саме на таких, як вона, тримається російська земля. Втім, цей висновок не дуже тішить оповідача: що ж буде з державою, яка тримається на старушачих плечах?

Матрьона заповіла частину хати Кірі, але Фаддей вирішив забрати майно, не чекаючи, доки жінка помре. Тим самим він прискорив погибель Матрьони. Хазяйка сама побігла проводжати сани з горницею. Усе хвилювалась, що не дотягнуть (бо ж не погодились упрягти два трактори). Її не було дуже довго. Оповідач вже почав непокоїтися. Нарешті прийшла її подруга і произнесла, що Матрьона загинула — її роздавив поїзд.

Родичі прийшли на похорон жінки. Але їхні сльози були скоріш обов’язком, ніж справжнім стражданням. Єдине, що їх тепер непокоїть — це розподіл Матрьониного майна. Фаддей навіть не пішов на поминки. Він потім ще навідався до сестри Матрьони, погрожував передати справу до суду. Але всі розуміли, що трибунал забере хату і віддасть сільраді, тож вирішили справу «миром». Коза відійшла сестрі, хата — шевцеві з дружиною, а Фаддеєві лишилися горниця, сарайчик та половина забору.

Хату до весни заколотили. А оповідач переселився до родички Матрьони. Від неї і дізнався краще, якою була його колишня хазяйка. Жила лише для інших, нічого за життя на скопила, чужа усім — усім допомагала, і ніесли ні від кого нічого на вимагала за це. І все, що від неї залишилось: брудно-біла коза, колченога кішка та фікуси…

«Усі жили поруч із нею і не розуміли, що вона є тим самим праведником, без якого, за прислів’ям, не 100їть село.

Ані мі100.

Ані уся наша земля».

Коментар

«Не 100їть село без праведника» — саме так спершу хотів назвати свій твір Олександр Солженіцин. Цей праведник — Матрьона Василівна Григор’єва. Саме такі, як вона, ординарна жінка, кожен денек якої проходить у повсякденних клопотах, можуть врятувати село. І не лише село, а й усю нашу землю. Ось що хотів сказати создатель «Матрьониного двору». І тому так чітко, у найменших деталях змалював образ цієї жінки — з її простою селянською зовнішністю, цікавим говірком, з її скромністю та невибагливістю, з безвідмовністю щирого серця, яке не вміє чинити зле, яке не тримає образ. Цей образ продовжує чудову галерею невмирущих жіночих постатей у літературі, таких як Матрьона Тимофіївна або Орина в Некрасова.

Але люди, черстві душею, нередко не помічають і не цінують безкорисливої допомоги, доброзичливого ставлення, людської щирості. Навіть після смерті героїні дехто з сусідів обговорював недоліки Матрьони, не розуміючи, що насправді це її достоїнства.

Розкриваючи долю Матрьони, описуючи її життя та історію її смерті, создатель намагався достукатися до серця читача, щоб звернути увагу на таких ось простих праведників. І навчити цінувати їх — за життя та після смерті.

Reklama