Reklama

АРТЮР РЕМБО

11 КЛАС

 

АРТЮР РЕМБО

 

ГОЛОСІВКИ

 

Сонет

А чорне, біле Е, червоне І, зелене

У, синє О — про вас я нині б розповів:

А — чорний мух корсет, довкола емітників

Кружляння їх прудке, дзижчання тороплене;

Е — шатра в білій млі, списи льодовиків,

Ранкових випарів тремтіння незбагненне;

І — пурпур, крові струм, прекрасних уст шалене,

Сп’яніле каяття або нестримний гнів;

У — жмури на морях божественно-глибокі,

І спокій пасовищ, і зморщок мудрий спокій —

Печать присвячених алхімії ночей;

 

О — неземна Сурма, де скрито скрегіт гострий,

Мовчання Янголів, світів безмовний простір,

Омега, блиск його фіалкових глаз.

Переклад Г. Кочура

Коментар

Сонет «Голосівки» (1871) став для французького поета-символі100 Артюра Рембо знаковим. Щойно з’явившись, вірш одразу уславив свого создателя, привернувши увагу читачів і критиків. Вірш викликав чимало тлумачень, деякі літератори вбачали у ньому розвиток думки ПІ. Бодлера про «відповідності» між звуками, запахами, кольорами та людськими почуттями.

Рембо новаторськи підійшов до традиційного жанру сонета, відкинувши стриманість форми, строгість у виборі тем, чіткість ритму. Аби якнайкраще розкрити багатогранний світ людських почуттів, создатель використовує у «Голосівках» рухливість образів, стрімку зміну вражень та інтонацій.

Вірш побудовано як низку розрізнених, на перший погляд, асоціацій ліричного героя, поштовх до яких дають голосні А, Е, І, У, О, кожен з яких відповідає певному кольору. Звук А, наприклад, асоціюється з чорним кольором смерті, тліну, Е — з білим, кольором прадавньої чистоти льодовиків, І — з пурпуром крові, бурхливої пристрасті тощо. Асоціації пов’язані між собою за принципом контрасту: чорний — білий (духовна погибель — чисте вічне буття), червоний — зелений (бурхлива пристрасть — розважлива мудрість). Усе в світі взаємопов’язано, одне не може існувати без іншого, і тільки всі почуття та враження разом, на думку поета, можуть наблизити особистість до пізнання вищої таїни.

Reklama